coffee date dress

Na mijn niet zo flatterend uitgevallen washi dress (hier te zien), wou ik een jurkje dat wel mooi aansluitend was in katoen.
Ik vond tussen mijn patronen een gratis patroontje dat ik ooit eens printte, namelijk de coffee date dress.
Oorspronkelijk was de bedoeling om ze te maken zoals het patroon voorschrijft, maar mijn naaimaatje Mieke wees mij erop dat zo'n ruches vooraan alleen maar meer nadruk leggen op de boezem en dat hoeft nu ook niet zo echt vind ik. Zonder ruches dus :)

Over de maat heb ik even getwijfeld. Volgens mijn busteomtrek moest ik een 38 tekenen, hoewel mijn Burdapatroonmaat meestal 36 is. Ik twijfelde, maar beter te groot dan te klein dus het werd een 38. Achteraf heb ik in de zijnaden de onderste helft van het bovenstuk met een cm moeten innemen, dus een 36 had te krap gezeten onder mijn armen, chance dat ik de 38 had geknipt dus. Ik moet wel toegeven dat mijn controlevierkant dat eigenlijk 10cm op 10cm had moeten zijn bij mij 10,3 op 10,3 was :) Ik knipte 1cm naadwaarde aan en naaide op 1,3cm. Ik weet niet in hoeverre dat overeenkomt, maar het was uit pure luiigheid omdat ik niet opnieuw wilde printen :)
Passen op voorhand was moeilijk, aangezien de rits er maar als allerlaatste in moet.

De rits van 40cm is eigenlijk te kort. Ik krijg mijn heupen (lees: billen) er maar heel niptekes door. Maar hé, nipt gaat ook en als ik het aan heb, ziet niemand dat :)

Ook het beleg kwam soms aan de achterzijde aan de schouders wat piepen, maar dat zette ik vast met wat steekjes in dezelfde kleur als de stof. Tenzij iemand dus héél dicht in mijn buurt komt, valt dat ook totaal niet op! Het beleg is wel in 1 stuk eraan gezet en je ziet dus geen stiksel aan de halsopening of de armen, properkes! Ik volgde hiervoor een beetje een combinatie van twee tutorials, namelijk deze en deze en uiteindelijk deed ik toch nog mijn eigen ding, want ik snapte het niet meer, haha. En ze zit in elkaar dus goed he!




patroon: coffee date dress van BurdaStyle
stof: Stoffieke
rits en garen: Veritas, Schoten

7 opmerkingen

  1. Ik vind de jurk wel leuk staan! Geslaagd dus :-)
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het een toffe jurk en die kleuren zijn erg zomers!
    Knap idee om je beleg uit één stuk te maken: deze tip onthoud ik :)
    Het kleedje valt wat wijd en in plooien mss ben je dit niet zo gewoon maar deze jurk moet je zeker aantrekken hoor. Ik ben ervan overtuigd dat je vele complimenten zult krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor, maar tricot is idd dankbaarder te verwerken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi kleedje, ook het stofje is keischoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooie jurk! veel creatief plezier nog van het hele Veritas team.

    BeantwoordenVerwijderen