een (verplicht gehackte) Millie

Ken je dat gevoel, dat je al verliefd bent op een creatie terwijl die nog niet eens af is? Omdat je het stofje zo mooi vindt? Of het patroontje? Of de combinatie?
En dat je dan zooooooo hard hoopt dat er please please please niets misloopt?

En dat het dan toch wel mis gaat? :( Dat overkwam mij vorige dinsdag.
Maar.. gisteren ging ik naaien bij 3 topvriendinnen en daar kwam de oplossing zomaar uit de lucht vallen. Of hoe een objectieve kijk op de dingen alles toch weer in een positief daglicht kan stellen!

Goed, ik begin bij het begin. Indien u niet geïnteresseerd bent in het hele verhaal, mag u ook gewoon doorscrollen naar de foto's. :p

Bij Madeline de Stoffenmadam kocht ik een tijdje geleden een prachtige sweat met glitters. Dit was voorbestemd om een feestjurkje te worden!
Dinsdag begon ik te knippen. Ik legde de patroondelen op mijn stof, maar dacht niet echt na over de plaatsing. Zo stuitte ik op probleem nummer 1:
de breedte van het rokdeel kreeg ik niet meer uit de overschot van de stof.
Ik vond hier echter wel een oplossing voor: de naden overeen laten komen met de naden van de ruffle.

Die ruffle dubbelde ik, wegens een niet zo'n mooie achterkant van de sweatstof. Met een tricotje waar ik deze 3e broek voor Sam uit maakte, ook van de Stoffenmadam, btw.

Toen het jurkje af was, kon ik maar 1 ding denken: dat is vééééél te klein! Allé, te kort beter gezegd...
Ik legde er een jurkje van Sam onder en mat het verschil: 13cm.
Toen ging ik terug kijken naar de afmetingen die ik over had geschreven: 36.5 op 90cm. Maar die 3 leek erg veel op een 2 en ik had dus maar 26.5 geknipt. Snif, snif, grote teleurstelling!

Het stofje was uiteraard uitverkocht bij de Stoffenmadam, anders had ik een nieuw rokdeel geknipt.

Ik ging over naar plan B: een rokje uit tule om eronder te dragen.
(meer over dat rokje morgen ;) )
Het rokje was mooi, maar het rokje onder het jurkje was niet mooi. Echt niet...

En toen kwam daar het idee van Ineke, met een voorzet van Ellen: zet een stuk stof tussen het bovenpand en het rokdeel? Ja, daar had ik nog wel genoeg stof voor!

Het stuk was 15cm hoog en moest ik in de andere stofrichting knippen, maar soit. Het maakt van deze Milliejurk nu een verplichte hack, maar ik ben héél erg blij dat ze het jurkje toch zal kunnen dragen.








Ik lees graag wat jullie ervan vinden!

PS:
Patroon: Millie jurk, een gratis patroon, hier te vinden
Stof: Madeline de Stoffenmadam




7 opmerkingen

  1. Ik vind het heel mooi en de rok wat lager is juist knapper. Lang leve uw hack ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spijtig van de 'onderweg'maar het jurkje zelf vind ik heel leuk!
    Die stof, dat zou ik ook voor vallen, zo mooi en staat je meisje echt beeldig!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een heel leuk jurkje geworden. Ik moest wel een beetje lachen toen ik dit las was ik had een week geleden letterlijk precies hetzelfde voor. Ik was helemaal trots totdat manlief zei "maar dat is toch veel te kort". Valt wel mee zei ik nog (compleet in ontkenning) maar het kwam net onder dochter haar bips 😨. Heb het ook hetzelfde opgelost als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dat Sammeke schattig! Ik hou van die broekkousbeentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nen date met zo'n toffe madammen kan alleen maar tof en een succes zijn.
    Net zoals deze hack.

    BeantwoordenVerwijderen