Theo hemdje voor Noa's 2e verjaardag

Ik wou een nieuwe jurk maken voor Sam haar verjaardag. Toen bedacht ik me 2 dingen:
1. Ze wil een verkleedfeestje en zal die jurk dan toch niet zichtbaar dragen.
2. Ze heeft echt jurkjes genoeg momenteel.

Dan rees de vraag wat ik dan wel zou maken. Momenteel zit ik wat in een naai-impasse. En da's niet goed, want binnen 2 weken ga ik op naaiweekend. Vorig jaar was ik nu al druk bezig met patronen overnemen, stof knippen, zakjes maken met alles mooi bij elkaar, etc. Nu heb ik nog niks voorbereid. Niks. Eerlijk waar.

Soit. Ik besefte toen dat ik nog een ander kind had waar voor genaaid kon worden. Noa mocht ook wel eens iets nieuws krijgen voor zijn verjaardag. En voor een jongen kom je dan al gauw uit bij: een hemdje.
En ja... wie hemdje zegt, zegt Theo.
Mijn eerste Theo maakte ik in het kleinste maatje, op goed geluk. Noa draagt nu net 86. Ik verwachtte dat de 92 dus wel wat te groot zou zijn, maar beter te groot dan te klein zeker? :)

Ik naaide en was eigenlijk super content over hoe het lapje stof omgevormd werd tot een draagbaar kledingstuk.
Bij de pasbeurt kwam dan wel de teleurstelling. Het hemdje was prima qua lengte en breedte, maar de mouwen waren zeker 5 à 6cm te lang. En ja, net nu ik lange mouwen koos met zo'n mooie split en mouwboordjes en alles. Géén zin om los te maken. Maar 5cm mouw omplooien is ook geen zicht.

Nik stelde voor om van de bovenkant van de mouw dan iets af te halen. "Nee", zei ik, "dat mag niet." En ik peinsde verder.
Toen ik het op de blogmeet vertelde tegen een aantal dames zeiden die: "Haal dan van de bovenkant van de mouw iets af." En dat deed ik. Ahum. Ik moest het dan wel even horen van mijn ventje. "Ah, als ik dat zeg luister jij niet en als uw naaivriendinnetjes hetzelfde zeggen wel?" Eh... ja :D


Ik tornde de mouw los, legde het patroondeel van de mouw 4cm lager opnieuw op de mouwkop,  knipte die 4cm weg en zette de mouw er weer in. Véél beter!


En hopla, mijn ventje vierde ook al zijn 2e verjaardag.




Pas op. Kijk even weg als u niet bestand bent tegen clichés....

Wat gaat het snel....

PS:
Patroon: Theo hemdje van zonen09
Stof: al jaaaaaaren in de kast, gekocht toen ik haar blogpost van een gelijkaardig hemdje zag!

8 opmerkingen

  1. Heel mooi!! En content voor jou dat het nog goed gekomen is met de mouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, grappig (en herkenbaar ☺) verhaal! Proficiat met de verjaardagen! En veel plezier op naaiweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat voor de jarige! En schoon stofje! Ik ging al eens aan de slag met een variant maar deze is nog mooier!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kei-mooi!
    Spijtig dat ik het stofje niet meer vind want mijn zus haar doopsuiker gaat in cowboystijl zijn en dit had er wel heel mooi bij gepast. Diegenen dat ik nu allemaal al heb gevonden, zijn het altijd zo net niet ;-)

    Ivm de stof voor je Julia: kan je niet werken met een rugpand in 2 delen? Eventueel met een paspel er tussen?
    Zo heb ik het al gedaan voor de dochter toen ik net niet toekwam met mijn stof en is goed gekomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig hemdje! Dat stofje ligt hier ook nog ergens achteraan in de kast. Een mooie bestemming heb je gekozen. Dat moet gedragen worden!

    BeantwoordenVerwijderen