top 5: meest bezochte stoffenwinkels

Waar ik mijn stofjes eigenlijk haal, wordt mij vaak gevraagd. Nu, ik heb niet 1 vast adres. Ik wissel graag af en maak ook af en toe gretig gebruik van een actie, een winkel die stopt en dus uitverkoopt, solden, ...

Wat zijn dan wel mijn vaste adresjes? Ik baseer mij voor deze top 5 enkel op de aankopen van 2016 en 2017 in de winkels die nog bestaan.

1. Droomstoffen.nl



Deze webshop heeft me af en toe eens een stofje opgestuurd waarmee ik dan iets mocht maken om over te bloggen. Daarvoor ben ik Yvette nog steeds super dankbaar. Maar afgezien van de stofjes die ik kreeg van hen, kocht ik er ook het vaakst van alle winkels die ik (online of in het echt) bezocht in 2016 en 2017. Het is een Nederlandse winkel, in Almere, dus ik kwam er nog nooit écht, maar €3,95 verzendkosten als je bestelt vanaf €50 vind ik goed meevallen. :) Ze hebben er echt veel tricot, in veel verschillende prijscategorieën. Ze vermelden ook steeds erg goed de samenstellingen van de stof en dat helpt ook als je in een boekje ziet staan dat je 'viscose tricot' nodig hebt, of 'french terry'. Voor een leek zijn dit handige hulpmiddeltjes.

2. Pieke Wieke

Pieke Wieke is de winkel van Lieve, die ik vooral leerde kennen op naaiweekend vorig jaar, als vriendin van Sarah. Toen kwam ik tot het besef dat Ekeren eigenlijk vlakbij is en da's echt wel ferm gemakkelijk. Bovendien tref ik Lieve af en toe wel eens op één of ander evenement (een blogmeet, naaiweekend...) en brengt ze de stofjes dan ook gewoon mee. Nog gemakkelijker!
Lieve staat ook altijd klaar met raad en is ook bereid om 's avonds 'effe snel open te doen" omdat ondergetekende nog een last minute naaisel moet maken, hehe.

3. Hoogboom in Kapellen

Dit is de enige winkel uit het lijstje zonder webshop. Als ik iets nodig heb, weet ik quasi zeker dat ze het in Kapellen hebben. Het is dan ook mijn adres bij uitstek voor bv. nicky velours, effen katoen of de plaats waar ik ga kijken als ik 'een stofje voor een jasje' moet hebben. Hier ga ik naartoe als ik een project in gedachten heb, waar ik nog geen stof voor heb. Hoewel de andere 4 winkels ook impulsaankopen uitlokken, kan deze dat niet, aangezien hij geen webshop heeft (en da's misschien maar goed ook!). Je kan er ook niet met bancontact betalen en hij is enkel open op zaterdag en maandag, dus da's ook allemaal goed voor de portemonnee. Als ik hier naartoe ga, kan ik dan ook alleen maar kopen tot het budget dat ik meegebracht had, op is.

4. Madeline de stoffenmadam

Hoe ik Nancy van de Stoffenmadam weer leerde kennen, kan ik me al niet meer herinneren. Ik weet nog wel dat ik eerst dacht dat ze Madeline heette, en er wat verwarring was, haha. In elk geval is Nancy een supermadam die altijd voor andere mensen klaar staat. Ze opende recentelijk nog een tweede winkel in Vilvoorde, maar de eerste in Lier bezocht ik al een paar keren. Dat is ook zo'n winkel waar je nooit met lege handen buitenkomt, integendeel. De laatste keer dat ik er was, had ik alle stoffen die ik had gekozen tegen de toog gezet om ze dan te laten afknippen als ik aan de beurt was, maar tegen dat het zover was, miste ik ineens een stof. Had een andere klant niet door dat dat 'mijn stapel' was en die er al uitgehaald, hehe. Bij de stoffenmadam komen er ook geregeld acties en daar profiteer ik ook graag van. Het enige nadeel aan deze webshop (en wat voor een nadeel dan nog) vind ik dat alles te snel uitverkocht is, haha. Als ik thuis merk dat ik toch een stukje te kort heb van een stofje voor een bepaald project, of ik vind een stof uiteindelijk zo mooi dat ik er nog wat mee wil maken, vind ik ze in 9 van de 10 gevallen niet meer terug op de site. Anders verwoord: mijn smaak is goede smaak, want iedereen wil die stofjes. :D



5. Stoffenspektakel

Dit verbaast me eigenlijk wel, dat ik toch nog zo veel op het Stoffenspektakel koop, want uiteindelijk ga ik maar 1 keer (of max. 2 per jaar). Het is dan natuurlijk wel zo, dat het aantal stofjes dat ik daar koop, wel direct het quotum omhoog haalt, ahum. Zo van die vrouwen met 4 zakken vol stof en nog net geen trolley, daar steven ik op af. Allé, ik moet zeggen, het valt al bij al nog meer hoor. Ik kocht er in 2016 'maar' 12 stofjes, dus dat is echt nog wel goed te doen :D Net als vele anderen laat ik me echter nog wel doen door die schreeuwerige prijzen, en aanbiedingen. Ik kocht nu al veel minder dan de jaren ervoor, want uiteindelijk leer je het wel hoor, wat de 'goede' prijzen zijn en ook hoe kwaliteit aanvoelt... En voor kwaliteit betaal je meestal toch nog wel net iets meer, maar je kan geluk hebben.

En dat geluk, dat wens ik jullie allemaal toe, niet alleen bij het stofjes kopen!

Wat zijn jullie topadressen? Waar shoppen jullie het vaakst en waarom?


4 opmerkingen

  1. leuk om lezen! Ik viel in Belgie toch ook vaak op dezelfde shops terug, met als absolute topper eigenlijk MonDepot. Daar moet ik hier echt van afkicken, ik denk dat de helft van mijn stoffenvoorraad van daar komt, haha :-) Allez, dat is wrsch overdreven, maar toch. Daarnaast BelleLien, ook een echte topper en dat was heel dichtbij mij thuis, lekker makkelijk ook ;-) Stoffen in het echt kopen deed ik vooral bij Pauli, vooral ook ideaal voor damesstoffen en anders-dan-anders stoffen, en basis stoffen zoals katoentjes in alle mogelijke effen kleurtjes, effen sweater en effen tricot en al van die dingen. En Habiba, ook altijd leuk. Bambiblauw kwam ook wel regelmatig eens terug, en verder af en toe eens iets anders maar meestal toch telkens dezelfden ;-) Eens je iets kent en je vindt er wat je wilt, blijf ik daar wel vaak bij hangen merk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en ik denk niet dat het interessant is voor jullie om te lezen waar ik in Amerika shop, maar moest je het willen weten: hawthorne threads, fabric.com, michael Levine fabrics, en nu net voor het eerst bij Imagine Gnats. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij julijasshop (julijasshop.blogspot.be/) vind je heel mooie liberty en Nani Iro stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen! En herkenbaar, zeker wat betreft het Stoffenspektakel. In het begin ging ik er volledig los, nu kom ik er steeds meer met een bescheiden hoeveelheid weer weg. Verder shop ik voornamelijk online, graag bij Georgette, Petite Couture, Bellelien, Mondepot... Het is maar goed dat ik ver van Vlaanderen woon ;) Hier in Nederland shop ik graag bij de webshops SewNatural, Mondaysmilk, Meet&Make, StudioSaartje.... En verder over de grens ben ik nog wel eens te vinden bij Nosh en MissMatatabi.... Je kan je nu wel een voorstelling van mijn stoffenkast maken, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen